Drukuj
Kategoria: Uncategorised
Odsłony: 298

Federacja PRZYSTAŃ WARSZAWA ma zaszczyt zaprosić na konferencję-warsztaty „Wisła płytka”.
29 listopada 2017 r., 12.00-20.00, Państwomiasto, ul. Andersa 29, Warszawa.

Konferencja odbywa się dzięki środkom m.st. Warszawy
Konferencja odbywa się w ramach Roku Rzeki Wisły 2017
Wstęp wolny 

Ramowy plan konferencji

Część pierwsza - wymagana rejestracja (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
11.30-12.00 Rejestracja
12.00-12.10 Powitanie
12.10-13.00 Wprowadzenie: bardzo niskie stany Wisły a żegluga
13.00-15.00 Warsztaty część 1: Co jest ważne, gdy szukamy rozwiązań problemu żeglugi przy niskich stanach Wisły? (priorytety, kryteria)
15.00-15.30 Lunch
15.30-17.30 Warsztaty część 2: Co zrobić, by umożliwić żeglugę przy niskich stanach Wisły? (pomysły, rozwiązania)

Część druga, otwarta
17.30-20.00 Podsumowanie (część plenarna)

Po wprowadzeniu (prezentacje) konferencja prowadzona będzie w metodyce Open Space – otwartych dyskusji w mniejszych grupach, wspomaganych przez moderatorów.
Część pierwsza (do 17.30) dedykowana jest zaproszonym specjalistom, ekspertom. 
Na podsumowanie zapraszamy wszystkich chętnych, zainteresowanych i gotowych włączyć się do dyskusji.

Organizatorzy:
Federacja Przystań Warszawa
Piotr Kaliszek, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 602 79 44 46
Urszula Zawadzka-Pawlewska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 517 45 92 99

 

Opis problemu

W okresie szczytu sezonu turystyczno-rekreacyjnego (lipiec-sierpień), w sumie przez około miesiąca panują bardzo niskie stany wody (niżówka). Stanowi to ogromnym problemem warszawskiej Wisły, utrudniając, a czasami wręcz uniemożliwiając żeglugę. Dotyczy to nawet dostosowanych jednostek, o bardzo małym zanurzeniu. Coraz trudniej pływać nawet tak małym jednostkom jak kajaki czy łodzie wiosłowe (ze względu na konieczność manewrowania pomiędzy wystającymi kamieniami). Problem dotyczy również nabrzeży – w tym – nowo otwartych bulwarów. Ze względu na niższy niż zakładany w projekcie poziom Wisły, może dochodzić do ich niszczenia czy trudności z cumowaniem. Niższa woda zapewnia bowiem mniejsze podparcie tym budowlom.

Dlatego dla efektywnej animacji działań na wodzie, w szczególności szeroko rozumianej żeglugi wiślanej, konicznym jest rozwiązanie tego problemu – tylko wtedy możliwe będzie pełne wykorzystanie potencjału rzeki w sercu miasta.

Jednakże rozwiązania nie są oczywiste i proste. Takim miało być, wprowadzone po roku 1964, zwężenie koryta rzeki. Niestety w miejsce pogłębienia rzeka przyśpieszyła, powodując brak akumulacji i wymywanie dna. Spowodowało to obniżenie się Wisły o ok. 2 m, przy zachowaniu tego samego przepływu rzeki. Proces ten cały czas postępuje, co powoduje konieczność nieustannego pogłębiania portów warszawskich. Co już w tej chwili zaczyna być problemem, ponieważ pewne elementy portów nie mogą być zmienione (np. próg bramy przeciwpowodziowej w Porcie Czerniakowskim).

Oprócz problemów natury hydrologicznej należy pamiętać, że Wisła jest cennym obszarem przyrodniczym (Natura 2000), jako szlak migracyjny ryb, ptaków, zwierząt. Pewne rozwiązania, takiej jak podpiętrzenie, mające ułatwić żeglugę na jednym odcinku, utrudniają ja w innym miejscu (konieczność śluzowania). Kluczowe jest także zapewnienie, że przyjęte rozwiązania nie zwiększą zagrożenia powodziowego Warszawy.

Mimo wieloletniej, nieformalnej dyskusji na ten temat, konieczne i naglące jest bardziej formalne podejście do zagadnienia.

Cele konferencji